top of page
  • Writer's pictureMedon

👀 Ko ķermeņa masas indekss var pateikt un ko ne?

Updated: Jun 13, 2023


Ķermeņa masas indekss (ĶMI) palīdz ātri un vienkārši noteikt, vai tava ķermeņa masa iekļaujas veselīgos rāmjos, un prognozēt dažādu veselības problēmu risku.
Photo by Siegfried Poepperl on Unsplash

Ķermeņa masas indekss (ĶMI) palīdz ātri un vienkārši noteikt, vai tava ķermeņa masa iekļaujas veselīgos rāmjos, un prognozēt dažādu veselības problēmu risku. Uzzini, kā aprēķināt ĶMI, ko tas var pastāstīt, kādi aspekti netiek ņemti vērā, un kādas ir alternatīvas!

 

Ķermeņa masas indeksa aprēķināšana

ĶMI aprēķina, dalot ķermeņa svaru ar garumu, kas kāpināts kvadrātā, jeb ĶMI = svars (kg) / augums (m)2. Par veselīgu ĶMI uzskata skaitli starp 18,5 un 24,9, bet jāņem vērā, ka šis aprēķins neattiecas uz bērniem, grūtniecēm, sportistiem, robeža var atšķirties dažādu etnisko grupu piederīgajiem. Tradicionāli ĶMI iedala šādās kategorijās:

  • ĶMI zem 18,5 – pazemināts Ä·ermeņa svars

  • ĶMI starp 18,5 un 24,9 – normāls Ä·ermeņa svars

  • ĶMI starp 25 un 29,9 – paaugstināts Ä·ermeņa svars

  • ĶMI virs 30 – aptaukoÅ¡anās.

Paaugstināts ķermeņa svars vai aptaukošanās var norādīt uz paaugstinātu risku saskarties ar tādām veselības problēmām kā sirds un aknu saslimšanas, paaugstināts asinsspiediens un holesterīna līmenis, otrā tipa diabēts, miega apnoja un žultsakmeņi. Taču tā nav diagnoze, tikai brīdinājuma signāls!

 

Ķermeņa masas indeksa trūkumi

ĶMI ir ātrs un ērts bezmaksas veids, kas palīdz aprēķināt ķermeņa tauku masu un prognozēt ar to saistītos veselības riskus. Lai gan tas ir noderīgi, ĶMI nav paredzēts precīzas diagnozes noteikšanai, jo neņem vērā vairākus aspektus:

  1. Dzimumu. Sievietēm vidēji ir proporcionāli lielāks ķermeņa tauku daudzums, ko ĶMI neņem vērā. Tādā veidā rādītājs var būt normas robežās, bet tauku masa tomēr pārsniegt vēlamo;

  2. Vecumu. ĶMI nav precīzi izmantojams bērnu, jauniešu un senioru veselības risku prognozēšanai;

  3. Muskuļu masu. Muskuļi un kauli ir blīvāki nekā tauki, tādēļ cilvēkiem ar lielāku muskuļu masu var uzrādīties nepamatoti augsts ĶMI, savukārt cilvēkiem ar mazu muskuļu masu – nepamatoti zems;

  4. Ķermeņa tauku novietojumu. Veselībai bīstamāki ir tauki, kas izvietoti ap vidukli, nekā tie, kas atrodas uz gurniem un ciskām.

 

Ķermeņa masas indeksa alternatīvas

Ja nepieciešams aprēķināt ķermeņa tauku masu un ar to saistītos veselības riskus, visnoderīgāk būs doties pie uztura speciālista, kas var izmantot daudzvedīgākas un uzticamākas metodes. Kā ĶMI alternatīvas var izmantot, piemēram:

  1. Vidukļa apkārtmēra noteikšanu. Tauku uzkrāšanās viduklī var palielināt sirds slimību un otrā tipa diabēta risku. Sievietēm uz palielinātu risku norāda vidukļa apkārtmērs, kas ir lielāks par 90 cm, bet vīriešiem – 100 cm;

  2. Ādas kroku mērīšanu. Vairākās ķermeņa vietās ar īpašām knaiblēm tiek noteikts kroku biezums, pēc tam šie mērījumi tiek ievadīti formulā, lai noteiktu ķermeņa tauku procentu;

  3. Viedo svaru izmantošanu. Sūtot cauri ķermenim vājus elektriskos signālus, īpaši tam paredzēti svari spēj noteikt tauku masu. Taču jāņem vērā, ka precīziem mērījumiem nepieciešams, lai tiktu uzņemts vienāds ūdens daudzums – sveries vienā un tajā pašā diennakts laikā un ievēro, lai katru reizi būtu uzņēmis līdzīgu šķidruma daudzumu.

 

Galvenais, ko vērts atcerēties – ĶMI nav brīnummetode. Ja bažas rada ķermeņa svars vai vēlies līdzsvarotas, veselīgas un pilnvērtīgas attiecības ar ēdienu un savu ķermeni, piesakies uz attālināto vizīti pie uztura speciālista! Medon online konsultācijas sniedz Rīgas Stradiņa universitātes lektore un Latvijas Diētas un uztura speciālistu asociācijas biedre ar 10 gadu pieredzi Eva Kataja un uztura speciāliste Guna Rijkure, kas palīdzēs izveidot uztura plānu ne tikai svara korekcijai, bet konsultē par uzturu arī gastroenteroloģisku, onkoloģisku, sirds un asinsvadu slimību gadījumos. Sper soli un piesakies uz online vizīti pie uztura speciālista!

Comments


bottom of page